מרכיבי השפה האנגלית

אחד הגורמים החשובים ביותר שמאפשר למידה היא תשומת הלב של התלמיד. אדם שלא שם לב לא ילמד הרבה, אפילו אם מלמדים אותו בצורה גאונית. לעומת זאת, מי שמסוגל לשים לב בזמן הלימוד יפיק תועלת רבה ויבין את הנושא.

כדי להשיג תוצאה מקסימאלית מלימודים, חשוב מאוד לרכז את תשומת הלב ולהימנע מפיזורה. אחרת, התלמיד מתאמץ הרבה, מתעייף ואף מתבלבל. לכן, הדבר הכי גרוע שאפשר לעשות הוא ללמד אותו בו זמנית מספר דברים שקשורים באותו הנושא אבל מתחומים השונים שבו.

אדם שמבקש ללמוד אנגלית כשפה שנייה צריך להשיג מיומנויות בשלושה תחומים. אם הוא מנסה ללמוד במקביל שני תחומים שונים (או את שלושתם), יהיה לו פיזור תשומת הלב והיעילות תרד. פיזור תשומת הלב מביאה להרגשה של בלבול, קושי, אי-הצלחה ולפעמים תסכול.

לכן, כדאי לדעת על המיומנויות השונות של השפה ולהתמקד באחת מהן בכל זמן נתון. הנה סקירה קצרה של המרכיבים השונים ללימודי אנגלית:

תחום א': היכולת לקרוא נכון ובנוחות

זוהי היכולת לחבר את צלילי האותיות כדי להפיק את הצליל של המילה, ללא קשר למשמעות המילה.

מיומנות זו תלויה בשני דברים:

  1. היכרות עם צלילי האותיות וצירופי האותיות באנגלית
  2. פיתוח הרגלי קריאה באנגלית (להבדיל מעברית).

היכולת לקרוא נכון ובנוחות הינה מרכיב חיוני להצלחה בשני התחומים הבאים.

תחום ב': אוצר מילים

אוצר מילים רחב מאפשר הבנה של משפטים במדויק, כמו שהתכוון הכותב/הדובר.

כמובן, ללא אוצר מילים רחב לא ניתן לדבר או לכתוב משפטים באנגלית.

אוצר מילים באנגלית מתפתח לאורך זמן ובאמצעות קריאה ושמיעה מרובה של טקסטים באנגלית. במהלך קריאה/שמיעה של טקסטים, התלמיד אמור לעשות שני דברים:

  1. לזהות מילים חדשות ולגלות את משמעותן ממקור מהימן (לא לנחש)
  2. להטמיע/להפנים את המשמעויות של המילים הנ"ל, כך שהוא יזהה אותן בפעם הבאה שהוא קורא או שומע אותן. (תרגול מילים)

לאדם שלומד אנגלית כשפה שנייה, בדרך כלל, חשיפה למילים חדשות מתאפשרת באמצעות קריאה. בנוסף, כדי להטמיע את המשמעויות המילים החדשות, הוא צריך לבצע תרגילים שדורשים יכולת קרוא וכתוב. לכן, ההצלחה בשלב זה תלויה ביכולת לקרוא מילים נכון ובנוחות (תחום א').

תחום ג': דקדוק— הרכבת משפטים נכונים

בשלב זה, התלמיד לומד על הקשר שבין המילים שבמשפט ואופן השפעתן אחת על השנייה. יכולת זו תורמת להבנה עמוקה יותר של המשפטים שהוא קורא או שומע. כל זה מהווה בסיס ללמוד איך לחבר משפטים נכונים באנגלית.

בשלב זה, התלמיד אמור ללמוד שלושה דברים:

  1. לזהות את הסוגים השונים של מילים (יש תשעה סוגים)
  2. אופן השימוש/הטיה של כל סוג של מילה כדי להתאימו למה שהוא מתכוון להגיד
  3. אופן המיקום של כל סוג של מילה במשפט

אדם שלא למד/תרגל דקדוק אנגלי לעולם לא ידבר אנגלית בצורה נכונה, כי הוא ישתמש בדקדוק העברי (מתוך הרגל ובלי שליטה) כדי לחבר את המשפטים שלו באנגלית. דוגמא לכך הם עולים חדשים שעלו לארץ בגיל יחסית מבוגר.

כמובן, כדי לתרגל דקדוק, התלמיד חייב לדעת מספיק מילים, ובנוסף הוא צריך להיות מסוגל לזהות את המילים שהוא לא מבין ולברר את משמעויותיהן (תחום ב').

יש לציין, דקדוק עצמו הוא נושא מקיף ויש ללמוד אותו בשלבים.


כפי ששמת לב, הצלחה בתחום ג' תלויה בבקיאות בתחום ב', והצלחה בתחום ב' תלויה בבקיאות בתחום א'. אבל, יש עוד היבט שצריך לקחת בחשבון:

אי אפשר ללמוד הרבה מילים ללא הבנה בסיסית בדקדוק.

אי אפשר ללמוד דקדוק ללא כמות מסוימת של מילים.

לכן, יש לשלב את שני התחומים האלה באופן שלא מביא לפיזור תשומת הלב של התלמיד.

לימוד אופטימאלי של השפה אנגלית מתבצע כך:

  1. רכישת מיומנות קריאה בנוחות
  2. אוצר מילים בסיסי, באמצעות קריאה של טקסטים
  3. דקדוק בסיסי, תוך כדי שימוש באוצר המילים הבסיסי וחיזוקו
  4. אוצר מילים רמת ביניים תוך כדי שימוש בדקדוק הבסיסי שנרכש וחיזוקו
  5. דקדוק רמת ביניים תוך כדי חיזוק ושימוש באוצר המילים שנרכש
  6. ביסוס היכולת לטפל במילים לא מובנות בכל פעם שמזהים אותן+ הרחבת אוצר המילים
  7. דקדוק מתקדם

אדם שמבקש ללמוד אנגלית כדי לדבר בצורה נכונה (ולא רק לעבור מבחנים בלי ממש להיות מסוגל ליישם) צריך לגלות בכנות באיזה תחום מתחומים הנ"ל יש לו קושי, להתחיל ללמוד את התחום הכי נמוך ומשם, להתקדם וללמוד את התחומים הבאים ברצף. והכי חשוב, לוודא שבכל זמן נתון הוא עובד בתחום אחד בלבד, כך תשומת ליבו מרוכזת במשימה אחת בכל זמן נתון, עובדה שתביא להצלחה מצטברת עם התמדה בלימודים.

חזרה לבלוג